Monday, November 5, 2012

sistem pertahanan Udara (SAM) untuk ATM

ATM bukan nya baru dalam pengoperasian sistem pertahanan udara kerana telah mengunakan beberapa jenis Sam dari jarak dekat  (shorad)dan amat dekat (vshorad) ataupun  (manpads) dari jenis Igla-s, Rpg, Anza mk III, fn 6 and Jernas system.

untuk jarak jauh dan sederana Malaysia belum memilikinya lagi. antara sistem pertahanan yang menarik perhatian saya adalah Aster 30 SAMP/T ( surface air missile platform and terrain) kita sedia maklum kemungkinan gowind class frigate/corvette akan di lengkapi missile ini. dengan pengunaan missile ini ancaman udara dari jarak 100km 




Aster-30 SAMP/T (MBDA -france/Italy)

source:http://www.army-technology.com)
The maximum speed of Aster 30 is 1.4km/sec. Aster 30 has the capability to intercept targets at altitudes from 50m to 20km. Against aircraft targets flying at altitudes above 3km, the maximum range of the Aster 30 is 100km. At aircraft targets with altitudes below 3km, the range of Aster 30 is 50km.(army technology)


S-400 TRIUMF ( Almaz Central Design Bureau of Russia) 

calon ke dua yang menjadi perhatian penulis adalah sistem S 400 triumf yang mampu menjangkau 400km menghampiri kemampuan misil balistik.


 BUKM2E


source: (http://www.wikipedia.com)





No comments: